2010-12-05

Traditioner

Idag var det dags för den sjätte raka!
-"?????" undrar du, och det med rätta!
Jo, för fem år sedan började grannas och vi göra marsipan tillsammans innan jul, och detta har liksom fortsatt, så att vi nu kan pricka av den sjätte gången!

Inte nog med att den lilla traditionen har fått några år på nacken, själva "marsipanbakningen" går betydligt längre tillbaka än så!!!
Faktiskt till 1920-talet när min Mormor Britta gjorde detta med sina syskon och Mor Mimmi, sedan gjorde hon det med min Mamma, med oss när vi var barn och nu gör jag det med mina barn. Alltså fem generationer som pysslat med detta efter samma gamla recept!

Vill ni ha receptet??? Ursprunget varifrån det kommer vet inte jag, men håll tillgodo:

Mormor Mimmis Marsipan!


1.25 dl gräddmjölk
1.5 dl vetemjöl
100g skållad mald sötmandel
3-4 bittermandlar (kan uteslutas)
500 g florsocker

1.Vispa mjöl och mjölk till en slät smet.
2. Koka upp under konstant omrörning, rör tills det bildat en klump som har "torkat" och släppt botten.
3. Låt svalna.
4. Skålla och skala mandeln, mal den 2 ggr.
5. Knåda ihop klimp, mandel och florsocker på bänken.
6. Dela degen och färga med olika karamellfärger.
7. Låt fantasin flöda och gör figurer efter eget tycke och smak!

Låt dig väl smaka!
Här har vi experterna:
Grannbarnen och våra barn!


Tålamod och fantasi, det kommer man långt på!


//Bonnfrua

6 kommentarer:

Ulla sa...

Det är precis såna advents-och julkänslor man ska föra vidare till sina barn! Här i huset stöptes det ljus i många år med grannar och barn. Alla såna traditioner är trevliga både när de pågår och som minnen.

Birgitta sa...

Ser väldigt mysigt och trevligt ut. Får nog kopiera receptet och spara. Traditioner är till för att bevaras.
Ha en fortsatt skön adventstid.
Kram Birgitta

Anonym sa...

Tack för en, som alltid, trevlig stund kring marsipanen och Jättetack för hjälpen senare på kvällen/natten. Tur att grannas finns!

Kram Anita

hugan sa...

Åh vad mysigt...önskar att man hade nåt sånt mys för sig..! Men barnen är stora och utflugna, föräldrar finns inte så mycket kvar av. Kanske det kommer barnbarn nångång!?? ;-O Jag sparar ditt marsipanrecept iaf. :-)

Marie sa...

Men vad bra! Det är ont om riktiga marsipanrecept på internet - de flesta går bara ut på att tillsätta florsocker i mandelmassa. Där jag bor finns varken mandelmassa eller marsipan (men jag har ett recept som liknar ditt, tack och lov :) )

Anonym sa...

Det ser ut pricis som det ska , en bukett med härliga juvliga barn. runt köksbordet med den hemgjorda marsipanen. gammelmormor njuter av bilden KRAM G-mormor+G-morfar